Stanislav Berka bydlí v Brně-Bystrci ve své vile nad Brněnskou přehradou. Pravidelně chodí na procházky a běhá kolem přehrady. Od jara do podzimu v době provozu lodní dopravy po přehradě pravidelně jezdívá brněnskými "parníky" - ve skutečnosti se jedná o lodě poháněné elektromotory napájenými z akumulátorů.

Duben 2011 na Brněnské přehradě

  Přehrada byla postavena v letech 1936-40. Už v době její výstavby se počítalo s lodní dopravou. První dvě lodě byly postaveny v Německu a dopraveny do Brna ještě před koncem války. Byly poháněny motory z ponorek.

  Při bojích o Brno na konci války byla jedna z lodí poškozena. Obě lodě však byly opraveny a zahájily v roce 1946 historii brněnské lodní dopravy. Protože brzy jejich kapacita nestačila, přibyly ještě ve 40. letech dvě lodě, jejichž trupy byly postaveny v Praze a jejich nástavby byly posléze vyrobeny v Brně.

  Ve všech případech se jednalo o jednopalubové lodě s nepříliš velkou kapacitou. Brněnský dopravní podnik, pod který lodní doprava patřila,  se proto rozhodnul vlastními silami postavit dalši lodě. Nejprve dvě menší jednopalubové, potom následovaly čtyři velké dvoupalubové. Jednalo se o vtipné konstrukce, které v maximální míře využily vlastní zdroje dílen dopravního podniku - lodě poháněly motory z tramvají převinuté na 300 V, na lodích byly použita okna z tramvají, světla z autobusů atd.

Květen 2011 - loď Dallas

  V 80. letech byly lodě zmodernizovány a v současné době, kdy končí jejich životnost, probíhá postupná výměna za nové, moderní lodě vyrobené už specializovanou firmou. Tato obměna skončila v roce 2012, kdy ze starých lodí zůstaly jen dvě. Jedna z malých jednopalubových, která prošla důkladnou rekonstrukcí v roce 2006, jmenuje se Brno a je provozuschopná a dále potom jedna z dvoupalubových, loď Dallas na obrázku výše. Tato loď je však v současné době mimo provoz, protože jí vypršelo povolení plavební správy k provozu. Loď je nyní uložena v hangáru depa lodní dopravy a uvažuje se o tom, že by byla zachována jako historický exponát. Tato oprava však naráží na drobný problém - peníze. Náklady na úpravu lodi do původního stavu - byla vyrobena v roce 1955 a pokřtěna jménem Moskva, jakož i na technické úpravy zajišťující dnešní standardy bezpečnosti, by mohly dosáhnout až 15 miliónů Kč. Bylo by jistě škoda, pokud by na přehradě nezůstala alespoň jedna loď dokumentující technický um našich dědečků, takže musíme doufat, že se peníze na opravu Moskvy-Dallasu najdou. 

  Pokud vás zajímají bližší údaje o Brněnské přehradě, můžete se podívat na

    tyto webové stránky věnované přehradě

    případně na stránky pojmenované po brněnsku

Pro neznalé "brněnskýho hantecu" výraz prygl = Brněnská přehrada . 

Zpět

 

 


Kontakt

TOPlist TOPlist